Monday, March 9, 2009

Menatapi waktu-waktu silam...

buenas noches..!!

mengimbas kembali insiden-insiden yang berlaku ke atas diri sendiri pada masa dahulu menyebabkan pelbagai jenis perasaan berbaur di hati.. ada yang manis.. ada yang menyayat hati.. ada yang tidak memotivasikan diri.. ada yang memerlukan insan ini agar tidak mengecewakan orang lain.. ada yang merundun jiwa.. dan sebagainya.. kesemuanya bergolak di sanubari dan tampaknya kemenangan seolah-olah menuju ke arah yang negatif.. barangkali, hati kecil ini lebih menitikberatkan kegelapan daripada kecerahan.. diambilnya yang keruh dan dipantaunya yang jernih.. ingin menjadi penyumbang sumber cahaya mini dan mencuba untuk menerangi sudut persekitaran yang gelap-gelita.. tetapi keamatan cahayanya acapkali dipersoalkannya.. keupayaannya masih menjadi keraguan.. harapan hanya harapan.. cubaan hanya tetap cubaan..

......persoalannya, mengapa begitu?

pandangan serong, salah satu jawapannya.. tidak akan dilupai frasa yang berbunyi "dia boleh ke?" yang dimuntahkan daripada mulut seorang pemimpin yang kononnya penggerak program mulia yakni pembentukan modal insan dalam kalangan anak buahnya.. sungguh tidak patut kata-kata yang menyumpit jantung itu dihamburkan.. malahan, di hadapan anak buahnya pula..

ironiknya, apabila pernyataan ini "......saya kecewa dengan kamu" kedengaran, tidak pula hati disakiti.. sebaliknya terbentuk persoalan, kerasionalan dan semangat tidak menghampakan individu tersebut merajai pemikiran..

(kedua-duanya individu tersebut mempunyai profesion yang sama)

harapan yang dibuka ditarik balik, meninggalkan mangsanya jatuh dari binaan menara tinggi mayanya.. kononnya meritokrasi.. sakit sekali sehingga terasa sampai ke hari ini.. meniti hari-hari kemudiannya dengan kecelaruan fizikal dan ketumpulan mentaliti.. menyebabkannya lupa dan hilang diri..

beginilah contoh-contoh gaya dan teknik yang saya gunakan semasa mengarang sebuah cerpen (cerita pendek)... hehe jadi? harap-harap bolehlah diterima...

anyway, make yourself sure that you will always be happy as life has to go on...

and I hope I could make it also.. haha.. ^_^

1 comment:

  1. sudah di sini. tapi belum sempat baca semua entri.

    teruskan menulis.keh =)

    ReplyDelete