Thursday, March 19, 2009

Bagaimana dengan kita yang masih muda...?

semasa tajuk terakhir iaitu kematian disyarahkan oleh pensyarah sebentar tadi, perasaan hiba dan terkilan merangsang pancaderia dengan tiba-tiba.. kesemua rangsangan ini berpadu dan membentuk suatu gelombang momentum yang memacu ke otak lalu menimbulkan pelbagai persoalan dan pertanyaan yang memakan masa untuk ditafsir dan direnung-renungkan
yang barangkali diakhiri dengan tindakan yang wajar mahupun tidak endah..
pensyarah menceritakan orang yang bakal menemui pintu dunia keduanya dan akan melangkah ke dalamnya, mengimbas kembali perkara-perkara yang telah dilakukan olehnya semenjak dia masih kecil-kecil lagi sampailah ke peringkat yang dilalui kini yakni peringkat kematian..

apakah sumbangan dia kepada umpamanya, ahli keluarganya, orang yang berada di sisinya, generasi muda akan datang dan masyarakat..?

adakah dia telah melakukan yang terbaik dan mencukupi untuk menyenangkan hati orang lain yang akhirnya boleh dan mampu memuaskan hatinya sendiri..?

adakah dia akan meninggalkan dimensi ini dengan kebanggaan atau kekecewaan..?

sesungguhnya saya bertanya kepada diri saya sendiri dengan soalan-soalan itu.. ditambah dengan, adakah saya sekarang tengah membuat perkara-perkara yang baik tidak kira sebesar atau sekecil mana pahala tersebut.. yang penting adakah saya dan mungkin anda sedang melakukannya dan mula menabur benih-benih murni ini tetapi dengan syarat iaitu tanpa merosakkan tanaman suci orang lain..?

namun sukar untuk saya ingati semula perkara-perkara yang telah saya lakukan dahulu.. entah mengapa sedemikian.. mungkin saya tidak mahu ingat atau tidak dibenarkan untuk mengingatinya.. tetapi yang pentingnya ialah usaha perlu diteruskan dengan ikhlas dan tanpa mengharapkan balasan walau sesedikit manapun..

harapan: mesej berjaya disampaikan..

No comments:

Post a Comment