Thursday, July 16, 2009

...Kaca Pelita..

Di dalam fasa yang kedua, kami memasuki Pusat Latihan NAKA, Kedah untuk menyertai kursus Bina Negara. Selama 5 hari dan 4 malam kami menjalani kursus di sana. Kiranya seronok juga kerana dapat menyertai kursus sedemikian yang ala PLKN. Selain itu, keseronokan terasa apabila kami mendiami bilik/dorm yang berpenghawa dingin. Aktiviti yang diprogramkan agak memuaskan. Seronok semasa menerokai hutan pada malam hari secara beramai-ramai dan lagi mencabar dan memuaskan hati apabila berjalan sendirian yang hanya berpandukan lampu-lampu petanda yang dipasang. Walaupun pada malam itu, si dia yang berada di belakang saya tidak sihat dan terpaksa akur dengan stamina diri dan perlu dihantar ke hospital untuk direhatkan. Agak mencabar dan takut juga bagi saya yang kena pegang dia kuat-kuat. Tapi bersyukur dia tiada apa-apa pada hari itu.

Permainan yang berunsurkan kenegaraan yang agak menarik turut disediakan. Agak terhibur dibuatnya. Dari segi makanan kurang sikit dari segi kesesuaian menu, mutu dan kuantitinya. Walau bagaimanapun, dari keseluruhannya penilaian yang boleh saya buat adalah memuaskan.

Tambahan, melalui fasa ini saya dapat mendalami sejarah negara di samping menyedari sesuatu yang mungkin tidak patut dilakukan. Namun tidak mengapa kerana bumi mana yang tidak ditimpa hujan?

mungkin disambung atau tidak akan disambung...


1 comment: