Tuesday, June 2, 2009

Tiket Bas....

Hari ini saya melakukan satu ekspedisi berjalan kaki ke stesen bas Sungai Nibong untuk membeli tiket balik ke Teluk Intan. Mula-mula malas hendak berjalan sejauh itu apabila memikirkan perjalanan yang perlu saya tempuhi. Namun, tiba-tiba perasaan di sanubari begitu rela pada pagi ini. Maka, perjalanan dimulai menuju ke destinasi. Sampailah saya di kaunter menjual tiket. Sudah pukul 8.30 pagi. Alamak..!!! Dalam kaunter itu gelap dan belum beroperasi. Saya pun tunggu sebentar di sana memandangkan perjalanan dari Penang ke KL yang pertama akan bergerak pada pukul 9 pagi. Kebiasaannya, kaunter bas itu akan mula jual tiket sebelum perjalanan bas yang pertamanya bertolak. Saya pun duduk menunggu. Lebih kurang sepuluh minit telah berlalu, maka datanglah seorang gadis Melayu membuka pintu kaunter dan melakukan yang selainnya untuk mula berniaga menjual tiket. Adalah seorang pak cik Melayu pergi mendekati kaunter itu dan bertanyakan soalan. Selamba saja gadis itu. Menjawab atau tidak, saya tidak pasti. Kemudian datang pula seorang mak cik Melayu juga bertanyakan soalan dan meminjam pen dan kertas daripada gadis itu. Meninggalkan kaunter itu, mak cik ini mendekati saya sambil mengomen sikap gadis itu dan meluahkan isi hatinya yang agak kecewa bunyinya. Katanya, layanan gadis itu samba lewa dan sedikit tentang isu kaum... Saya tidak tahu hendak memberi reaksi yang macam mana selain meminjamkan telinga dan mendengar hamburan kata-kata serta mengiyakan sebagai tanda bersetuju. Tetapi, saya bersetuju dengan pendapat mak cik ini. Kecewa juga dengan perangai gadis itu kerana Melayu dengan Melayu pun begitu. Setelah berborak buat seketika, saya mendapat tahu bahawa mak cik ini merupakan emak kepada kawan yang belajar di USM. Setelah itu, saya pun mendapatkan tiket saya…06/06/2009 jam 1400.. Selepas itu, saya pun minta diri dengan mak cik itu dan bergerak pulang berjalan kaki. Saya anggap ekspedisi ini sebagai senaman badan kerana telah lama saya tidak berbuat sedemikian. =p


Saja meninggalkan coretan tentang perkara yang berlaku pada pagi ini untuk dijadikan tatapan dan disebabkan sudah lama tidak memasukkan entri di dalam blog ini. hehehehe...

No comments:

Post a Comment